Friday, October 19, 2012

"Nunta muta" / "Vaikne pulm" (2008)

Ilma mingi erilise põhjuseta tuleb siia lähiajal üsna mitu postitust Rumeenia kaasaegsest kinost. Ning millest muust oleks paslik alustada, kui mitte esimesest rumeenia filmist, mida mõne aasta eest Tartuffil nägema juhtusin - Horatiu Malaele "Nunta muta". Olen seda nende aastate jooksul ikka ja jälle üle vaadanud, mõnele sõbrale näidanud või muidu võimalusel soovitanud. Peamine, mis filmi juures köidab ja teda teistest eristab, on maagilise realismi õhustik, kus pärimuslik maailm tavaeluga põimub ning elu ise on põnevam kui kino. Tekkis seoseid Kusturica filmidega, kuid seda pigem ühisest kultuuritaustast kui autorite käekirjalistest sarnasustest tulenevalt. Kindlasti on "Nunta muta" kohustuslik vaatamine kõigile, kes ninapidi Marquezi, Buida või Heinsaare raamatutes istunud. Värvikate tegelaste galerii väikeses Rumeenia külas avab oma veidrustega akna maailma, mida tänaseks võib leida vaid krussitõmmanud fotodelt.
Filmi tegevustik algab tänapäevast - võttegrupp, kes otsib paranormaalseid nähtusi, jõuab kolkakülla, mida ilmestavad lagunevad nõukogudeaegsed tööstushooned ning musta riietatud naised. Pealiin leiab aset 1953. a, jutustatuna endise linnapea (toonase poisikese) silmade läbi. Peategelasteks on noored armunud Mara ja Iancu, kelle vanemad otsustavad nende ulaelu lõpetada ja lapsed paari panna. Valmistusi pulmadeks saadavad küla agitaatori Gogonea katsed kohalikke progressi ja kommunismi usku pöörata, kuid ta saadetakse kiiresti pikalt. Asjad võtavad tõsisema pöörde, kui nõukogude ohvitserid ühe neiu tapavad ning jõuavad kulminatsioonini pulmapeo hommikul, mil Stalin kõngeb ning kõiksugu pidustused ja kogunemised ära keelatakse. Ent - kui Stalin suri, oli siga juba tapetud. Ning pidu ei saa pidamata jääda, olgu tagajärjed millised tahes.
Meeldejäävaimaks stseeniks ongi umbes kahekümneminutiline täielikus vaikuses toimuv pulmapidu tummade muusikute, tantsude ja kõnedega. Ent terve film on ilusti ja läbimõeldult tehtud - nii muusikakasutuse (heliloojaks Alexandru Andries - rumeenia jazz/folk/blues muusik), koreograafia kui kaameratöö poolest. Vaimult rõõmsameelne ning mänguline, lahkab see ometi Rumeenia ajaloo valulisi teemasid (nagu rohkem või vähem kõik kaasaegsed rumeenia filmid). Ja tegelikult suhteid riigivõimu ning tavainimeste huvide vahel laiemaltki.
Vaadatagu!

No comments:

Post a Comment