Algul pidin korduvalt kontrollima, kas filmimängija ikka normaalkiirusel jookseb - algusstseenid olid rõhutatult aeglased. Samuti kõrgklassi tegelaste kõnepruuk. Nii venivat inglise keelt pole ma veel kuulnud, kui Hermione tegelaskujul selles filmis. Aga ju see siis oli tollasel Inglismaal heaks tooniks. Lisaks räägitakse koguaeg mingi erilise rõhuga - tundub, et absoluutselt kõigel, mida siin öeldakse, on laiem tagapõhi, mingi kõrvalmõte. Paljudel juhtudel see tõesti nii ongi. Sest otse asjast kõnelemist ei peetud samuti heaks tooniks.
1920ndate Inglismaa. Kaks ülemkeskklassi õde - Gudrun (Glenda Jackson, ülemisel pildil - võitis siinse rolli eest ka Oscari) ja Ursula (Jennie Linden) otsivad seiklusi ning kogemusi. Gudrun on selline impulsiivse kunstniku tüüpi, Ursula mahedam ja vähem heitliku meelega.
Tüdrukud kohtuvad samuti üsna vastandlike iseloomudega sõpradepaariga - Rupert (Alan Bates) ja Gerald (Oliver Reed), mõlemad kõrgklassi härrasmehed. Rupert on omamoodi filosofeeriv romantik, Gerald pragmaatiline ja karm söekaevanduse omanik. Mõned piknikud, koosviibimsed ja paadisõidud hiljem, on sõprused sõlmitud ning ühiselt võetakse ette pikem reis Šveitsi kuurorti.
Kõik see pakub võimalust laiemateks aruteludeks nii meeste ja naiste kui ka meeste ja meeste vahelise sõpruse/armastuse üle. Just see viimane teeb antud filmi huvitavaks (ning mõistatuslikuks). Meeste sõprus on kinolinal üsna vähe käsitletud teema ning siin on see veel kuidagi eriti peenelt esitletud. Nii Rupertil kui Gerladil on kuigivõrd erinevad arusaamad selle olemusest, piiridest ja funktsioonist. Homoerootilisuse piirile jõudev lähenemine, mis siiski sellest üle ei astu, oli 1960ndatel kindlasti šokeerivam, kuid see, kuidas seda siin näidatakse, on tänapäevalgi täitsa põnev vaatamine.
Mis puutub armastusse, siis siin on edukamad Rupert ja Ursula, kes suudavad end teineteisele avada, kompromisse teha ning kogu asja kallal vaeva näha. Samas kui Gerald ja Gurdun on mõlemad "kõik või mitte midagi" inimesed ning langevad oma ebaõnnestumistes vastastikkusse süüdistamisse.
Lõpetuseks võib veel mainida, et film põhineb D.H. Lawrence´i romaanil.
Filmi lõpetus on väga mõjuv põnev.
Ning suhteliselt pika stseeni pärast, kus Bates ja Reed alasti kaminapaistel maadlevad, on film Türgis keelatud.
More period drama coming up!
No comments:
Post a Comment