Tuesday, December 25, 2012

"Урга" / "Urga" (1991)

Prantsuse-Vene koostöös valminud film, mille ideeliseks eelkäijaks võib pidada Pudovkini "Tšingis-Khaani järeltulijat" (1928). Mõlemad filmid tegelevad vene identiteedi otsimisega eksootilise Teise, mongoollaste juurest ning õilsa traditsioonilise kultuuri hukkumisega kapitalistide/läänestumise läbi. 
Nimest nii palju, et urga on mongoolia kultuuris selline pika toki otsas olev lasso, millega saab hobuseid ja naisi püüda ning mis sümboliseerib stepi piiritutes avarustes "armastust, eraldatust ja jõudu". 
Kultuuride kohtumine leiab aset, kui sohver Sergei keset steppi autoga järve põrutab ning on sunnitud mõneks ajaks mongoollaste jurtas peavarju otsima. Esialgu tekitavad temas pererahva barbaarsetena näivad kombed võõristust, kuid peagi leitakse ühisosa, mis on keele- ja kultuuripiiridest kõrgemal. Koos võetakse ette külaskäik linna, mis peategelase Gombo meeled segi ajab ning toob moodsa maailma imed - televiisori, nokatsi ja purgitoidu - maale. Selle maailma tühisustele vastanduvad eepilised nägemused oma rahva kuulsusrikkast minevikust otse Tšingis-Khaanini välja.
Enam-vähem kõik selles filmis on ilus: loodus, kaameratöö, Eduard Artemjevi muusika. Siin on paljusid meeldejäävaid stseene ja tegelasi: akordioni kiskuv tüdrukutirts; Gombo hobuseid moodsa ööklubi ette rakendamas; salapärane onu, kes on vahendajaks maa ja linna vahel ning ilmub näiliselt eikusagilt kaasas kõiksugu ahvatlevad kingitused. 
Film on puhas romantika, mida rõhutab juba alapealkiri (Venemaal "Урга — территория любви", Läänes "Urga: Close to Eden"), etnograafiliste detailide rikkus, ümarate lapsenägude lähiplaanid ning panoraamilised loodusvaated.
Kui on õnnestunud luua selline ilus, humanismist pakatav film, mis paistab publikule nii Idas kui Läänes peale minevat, siis võibolla polegi oluline, et maa ja linna kontrast on siin esitatud üsna mustvalgelt, et elustiil, mida film eksponeeris oli 90ndate alguseks juba kadunud/kadumisele määratud, või et paralleelid, mida "uue" ja "vana" vahele tõmmatakse on liiga jämedad.


No comments:

Post a Comment