Monday, January 2, 2012

"Surprise! 12 Filme von Veit Helmer" / "Üllatus! 12 filmi Veit Helmerilt" (2006)

Veit Helmeri lühifilmide antoloogia koondab endasse režissööri lühifilme aastatest 1989-2005, peegeldades endas üsna hästi tema arengut nii tehniliselt kui teda huvitavate teemade osas. Veit Helmer on andekas novellist, kes suudab 5-13 minutiga ning lihtsate vahenditega tabavalt edasi anda lugusid inimestevahelistest suhetest. Praegu on tema arvel 4 täispikka mängufilmi, ehk 3 korda vähem kui lühivorme.
Kui enamasti keskendutakse filmides inimestevahelisele dialoogile, siis Helmerit huvitab nende vaikimine. Žestid, inimeste üksiolek, pilgud, liigutused. Veel meeldib mulle tema tehniline mitmekesisus - enamasti 35mm lindile võetud filme on erinevalt töödeldud, on käsitsi värvitud, mustvalget ja animeeritud filmi. 
Tema tegelased on lihtsad inimesed - mehaanikud, rongijuhid, müüjad jne. Keskseks teemaks filmides on armastus. Tihti räägib lugu meestegelasest, kes häbelikkuse tõttu või muudel põhjustel valib ebahariliku viisi oma tunnetest teada andmiseks.
Veit Helmer korraldab ka filmi workshoppe"35 mm film 7 päevaga", kus õpilastele antakse ülesanne koostada stsenaarium 5-minutilise tummfilmi jaoks etteantud teemal, otsida näitlejad ja filmimispaigad ning siis sõidab Veit 7 päevaks kohale, juhendab filmimise ning montaaži osas ja annab viimase lihvi. Sellest tulenevalt ka mitmekesised filmimispaigad - Indoneesia, Gruusia, Aserbaidžaan jne. Ehkki valminud koostöös filmiüliõpilastega, on needki filmid äratuntavalt helmerlikud. 
Kogumiku tase oli arusaadavalt ebaühtlane, kuid kes tosinat lühifilmi läbi vaadata ei viitsi, siis soovitaksin näha vähemalt  "Aknapuhastajat", "Üllatust", "Kaspia pruuti" ja "Lõbumaja".
Järgnevalt lühikesed filmitutvustused, kronoloogilises järjestustes:
1. "Tour d´Amour" (1989)
Mees jälgib igapäevaselt oma aknast mööduvat naist, julgemata teda kõnetada. Lõpuks, esinedes telefonioperaatorina, õnnestub tal kokku leppida ühine väljasõit.
2. "Die Räuber" / "Röövlid" (1990) 
Põhineb lõdvalt Schilleri samanimelisel näidendil. Amalia ärkab oma rüüstatud lossis. Tõrjudes ebameeldiva Franzi kohmetuid lähenemiskatseid, hoiab ta oma väärikust traagilise lõpuni. Võib näha kui allegooriat Saksamaa lähiajaloost.
3. "Zum Greifen" / "Haardeulatuses" (1992)
Armunud kraanajuht jätab tüdruku korteri rõdule igal hommikul kingitusi, võites armastuse, kuid kaotades töö.
4. "Der Fensterputzer" / "Aknapuhastaja" (1993) 
Tornrestorani koristaja ja aknapuhastaja vaheline kiindumus saab saatuslikuks jõhkardist ülemusele. Mõningate B-kategooria õudusfilmielementidega efektne lugu.
5. "Tour Eiffel" / "Eiffeli torn" (1994)
Itaalia turist Pariisis. Egoistlik ning materiaalsete huvidega mees saab ebaõiglase süüdistuse "Mona Lisa" röövimises.
6. "Surprise!" / "Üllatus!" (1995)
Armastava mehe peaaegu saatuslikuks saav hommikukingitus oma naisele. Iga kaader näeb selles käsitsi värvitud filmis välja nagu sajandialguse postkaart.
7. "Hati-Hati, Malam-Malam!" /  "Öösel ole ettevaatlik!"
Jakartas takso võtmine võib hääletajale ohtlikuks osutuda. Või siis taksojuhile. Valminud koostöös Jakarta filmiüliõpilastega.
8. "Uzbek Express!" / "Usbeki ekspress!" (2001)
Jälle üks workshop´i film - Usbekistani üliõpilastega. Räägib loo üksikust vedurijuhist, kes kutsub endaga reisule kena vaksalikoristaja.
9. "Freudenhaus" / "Lõbumaja" (2001)
Vanadekodu elanikele valmistab rõõmu kena noormees, kes neile igapäevaselt lõunasööki toob. Vaimukas vaade vanade inimeste noortele rõõmudele. Nende eeliseks on kavalus.
10. "Hundeleben" / "Koeraelu" (2004)
Filmitud Kasahstanis, samuti koolituse raames, ning räägib sümpaatsest hulguspoisist, kes muretseb kingitust oma neljajalgsele sõbrale. Kõige nunnum film kogumikul.
11. "Georgian Summer" / "Gruusia suvi" (2004)
Mida gruusialased suvel teevad? Noored peavad igatahes mägedes piknikut kitarrimängu ja veini saatel ning võitlevad härgadega. Siitki ei puudu oma armastuslugu ja kõrvalliin vanameestega.
12. "Caspian Bride" / "Kaspia pruut" (2005)
Minu lemmikfilm kogumikult. Filmitud Asebaidžaanis, visuaalselt kaunis (handcoloriert), lihtsalt teostatud ja sisukas lugu viib meid naftaväljade keskele, kus elab sümpaatne hulgus. Ta käib omale prügimäelt tarvilikku otsimas ning ühel päeval leiab kauni, vähekasutatud mannekeeni. Pygmalionliku loo lõpetab pruudi õnnetu uppumine naftaloiku.

No comments:

Post a Comment