Kirjanik Jonathan
Safran Foer kuulub mu lemmikute hulka. Õnneks ka mu sõprade lemmikute
hulka, kes tema raamatud on hankinud ja lahkelt mullegi lugeda laenavad.
Kaks neist on ka ekraanile jõudnud: "Everything is
Illuminated" ja nüüd siis "Extremely Loud & Incredibly Close". Ma
saan kiusatusest aru, tema raamatud on visuaalselt väga paeluvad. Foeri
kujundus on viimse detailini läbi mõeldud, alates tüpograafiaga
mängimisest kuni heade visuaalsete kujunditeni. (Tema viimane raamat
"Tree of Codes" (2010) moodustub näiteks Bruno Schulzi teosest "Street
of Crocodiles", kus lehti keerates saab osad sõnad kinni katta, neist,
mis läbi akende paistma jäävad, moodustub Foeri enda lugu). Niisiis
on tema teoste lugemine samavõrd visuaalne kui tekstuaalne kogemus.
Natuke rohkem kui raamat. Ja siis ootaks, et selle põhjal tehtud filmgi oleks
natuke rohkem kui film. Aga ei ole. On täitsa harilik keskpärane draama Tom Hanksi ja Sandra Bullockiga peaosades.
Lugu
räägib siis veidi autistlikust poisist, kelle isa saab 9/11 surma,
jättes maha 6 teadet automaatvastajale ja saladusliku võtme. Keskmisest
veidi nutikam ning väga visa poiss otsustab luku, kuhu võti sobib iga
hinnaga üles otsida, ainsaks viiteks sõna "Black" võtme ümbrikul. Talle
tuleb appi tema vanaema juures resideeruv salapärane Rentnik. Nagu
arvata võib, on teekond mööda New Yorgi avenüüsid Oskarile samavõrd
teekonnaks temas eneses, kus ta oma hirmude ja kaotusvaluga toime peab
tulema.
Esimene
kolmandik oli suhteliselt igav, kuid asi läks käima siis, kui ekraanile
ilmus rootsi päritolu näitleja Max von Sydow, kes sedasama Rentniku
mängis. Kõbus ja lapselik härrasmees pani ekraani elama ning oli siin
ainus tegelaskuju, kes raamatuversioonile tõsist konkurentsi pakkus.
Bullocki
ja Hanksi puhul häiris ehk see, et nende näod on juba nii paljudest
filmides tuttavad. Paratamatult lohisevad varasemad rollid kaasa ning
lihtsate lapsevanemate mängimisel jääb värskusest puudu.
Veidi
ka peategelasest Oskarist. Foeri raamatute kangelasteks on tihti
üksildased veidrikud (tihti noored poisid, kelles kohtub lapse- ja
täiskasvanute maailm), kuid kes samas on sümpaatsed ja ligipääsetavad.
Filmides kiputakse neid aga hüperboliseerima ja erilised inimesed
muutuvad karikatuurideks. Eriti oli see nii "Everything is
Illuminated´i" puhul, kuid siingi tundub filmi-Oskar stiliseeritum
olevat, kui talle kasuks tuleks.
Sellised
subjektiivsed muljed siis. Enne filmi (või selle asemel) võiks hoopis
raamatut lugeda. See peaks lähipäevil ka eesti keeles ilmuma ("Äärmiselt
vali ja uskumatult lähedal").
profiksminek suretas hea blogi
ReplyDelete